vesti

Održan panel "Trgovina-saradnja ili sukob; pozicija Srbije u regionalnoj i međunarodnoj trgovini"

Danas je u Envoy Conference centru održan panel „Trgovina - saradnja ili sukob; pozicija Srbije u regionalnoj i međunarodnoj trgovini“ .
IZDVAJAMO

Najgledanija epizoda serijala Pop zablude

Od objavljivanja epizode video serijala Pop zabluda o Rusiji pre dve nedelje, ovu epizodu pogledalo je skoro 32 hiljade korisnika Facebook-a...

Danas je u Envoy Conference centru održan panel „Trgovina - saradnja ili sukob; pozicija Srbije u regionalnoj i međunarodnoj trgovini“ . Na panelu se, između ostalog, govorilo o ekonomskkim mitovima koji dominiraju u oblasti slobodne trgovine kao i o ulozi medija u izveštavanju o ekonomskim temama i zabludama koje postoje u oblasti slobodne trgovine.

Panel je moderirao Mihailo Gajić, direktor ekonomske istraživačke jedinice Libeka, istakavši da je ovo osmi po redu javni događaj koji organizuje Libertarijanski klub ove godine, a koji za cilj ima razbijanje ekonomskih zabluda koje su prisutne u našoj javnost. Pored toga, Gajić je istakao da postoje dva glavna mita koji preovladavaju u oblasi spoljne trgovine a to su : „Ono što može da se proizvede u Srbiji ne treba uvoziti (zanemarivanje komparativne prednosti) i često spominjanje mogućnosti izvoza u Rusku Federaciju (zanemarivanje greografskih prepreka i ekonomskih veza).“

U svom uvodnom izlaganju, urednik Novog magazina Mijat Lakićević rekao je da je trgovina imala veoma veliki značaj za razvoj čovečanstva, da je civilizacija nastala na trgovini i da su za trgovinu najbitnije komunikacija i informacije, odnosno da se suština trgovine nalazi u znanju, a to je veoma bitna činjenica koja se danas često gubi iz vida. Odgovarajući na pitanje „kako mediji izveštavaju o slobodnoj trgovini tj. da li mediji pokušavaju da demistifikuju navedene ekonomske mitove“, Lakićević je odgovorio da su mediji ogledalo društva i da ne možemo imati tržišno orijentisane medije ukoliko ih kao i obrazovanje kreiraju elite. „Može se reći da su se mediji '80-'90-ih ozbiljnije bavili ekonomskim temama, bilo je daleko više ekonomski analiza u dnevnim novinama. Za razliku od Slovenije i Hrvatske, danas u Srbiji nemamo nedeljni a ni dnevni ekonomski list“, dodao je Lakićević.

Generalni direktor Mona Hotel menadžmenta Tomislav Momirović je istakao da po njegovom mišljenju postoje dva nivoa zabluda u vezi sa trgovinom. „Prva, da je trgovina nemoralan posao i druga zabluda, da su zemlje iz regiona sa kojima imamo najveću ekonomsku razmenu, u političkom smisli skoro pa neprijatelji.“ Pored toga Momirović je naglasio da nema jakog biznisa bez vladavine prava i nepristrasnih institucija. „Baviti se biznisom je itekako pozitivno, to znači uzeti život u svoje ruke, ali u svemu tome vlada mora biti integrativni faktor, koji će relaksirati odnose sa regionom, kako bismo ekonomski profitirali“.

Govoreći o zabludama u vezi sa deficitom trgovinskog bilansa, Mihailo Gajić je zaključio da je on odraz suficita na kapitalnom delu platnog bilansa. „Trgovinski deficit je posledica većeg priliva na kapitalnom delu računa, čemu svakako doprinosi i sve veći priliv direktnih stranih investicija“, naglasio je direktor ekonomske istraživačke jedinice Libeka.

Kroz debatu i razmenu iskustava i mišljenja, učesnici panela i govornici zaključili su da politički odnosi opterećuju ekonomske, da u Srbiji ali i u zemljama regiona nema slobodne trgovine, nema neliberalizma, pa samim tim nema ni zdrave konkurencije a ni slobodnih medija koji bi o ovim temama mogli podrobnije da pišu i izveštavaju.