vesti

Digitalni novčanik Srbije: e-problemi i perspektiva

Tema panela "Digitalni novčanik Srbije" održanog u sklopu naše konferencije "Sloboda i reforme" bila je elektronsko poslovanje u Srbiji....
IZDVAJAMO

Završetak Akademije liberalne politike 6

U subotu, 24. juna dodelili smo diplome šestoj generaciji polaznika Akademije liberalne politike. Akademija liberalne politike naš je najzna...

Tema panela "Digitalni novčanik Srbije" održanog u sklopu naše konferencije "Sloboda i reforme" bila je elektronsko poslovanje u Srbiji.

Slobodan Marković iz Registra nacionalnog internet domena Srbije, koji je i moderirao ovaj panel, rekao je da elektronsko plaćanje nije više budućnost u svetu, već sadašnjost. “U Srbiji to nije slučaj - u poslednjih 6 godina broj preduzeća koja primaju narudžbine preko interneta stagnira na oko 20%. Uzrok toga je kombinacija više faktora: neprilagođena regulativa, nepostojanje svesti o mogućnostima internetima, i nemogućnosti za prodaju preko interneta”, rekao je Marković.

Direktorka “Limunda”, Olga Maksimović, smatra ipak da digitalna trgovina u Srbiji raste. “Ipak, poslovna struktura za plasman proizvoda u malim preduzećima nije dobra, prodavci ne razumeju pojedinosti e-trgovine, i plaše se Zakona o zaštiti potrošača jer on omogućava vraćanje proizvoda u roku od dve nedelje bez ikakvog obrazloženja”, rekla je Maksimović i dodala da ni medijska slika o internetu u Srbiji nije sjajna, te da se nedovoljno govori o dobrim stvarima koje se dešavaju u internet poslovanju.

Milena Krstić iz “Aerokarte”, predstavila je situaciju u njihovom sektoru: “Aviokarte se dobro prodaju preko internet portala. Moj savet za one koji hoće da uđu u internet trgovinu – prvo postavite unutrašnje organizacione strukture firme kako treba, a onda uđite u polje e-trgovine”.

Aleksandar Vacić, iOS developer, rekao je da on radi u industriji koja je potpuno digitalna i da zarađuje kroz app store, na kom dobija 70 % od prodaje svojih proizvoda. “Glavni problem je kako biti vidljiv u prodavnici sa milionima aplikacija. Potreban je gerilski marketing, konstantna komunikacija sa ljudima na društvenim mrežama, blogerima itd”, rekao je Vacić i ocenio da bi bilo mnogo bolje kada bi poreski sistem za preduzetnika poput njega bio jednostavniji.

Direktor agencije “Knjiški moljac”, Milan Trbojević, ocenio je da neki državni propisi ne prate poslovanje a često problem pravi i tumačenje propisa koji prate poslovanje od strane državnih agencija i inspekcija. “Potreban je pritisak na institucije. Preduzetnici su obeshrabreni ovim problemima i zaključuju da im je isplativije da otvore firmu u inostranstvu”, upozorio je Trbojević.

Marko Ranković predstavio je Telenor banku - prvu onlajn i mobilnu banku u Srbiji. “Koncept je da vi banku možete da nosite u džepu i obavljate sve transakcije. Usluge koje smo ponudili klijentima zasnovane su na njihovim željama”, rekao je Ranković i iskazao veliko nezadovoljstvo regulatornim okvirom u ovom polju.

“Zakon o platnim uslugama je jako bitan za bolje funkcionisanje elektronskog plaćanja. Po sadašnjem zakonu samo banke mogu da se bave platnim prometom. Niko u Srbiji ne može da napravi sistem poput PayPal-a zbog toga”, zaključeno je na panelu.