istraživanja

Srbija i Doing Business Report Svetske banke

Doing Business Report je godišnja publikacija koju kreira Svetska banka, kao alat za investitore i donosioce odluka. Poslovnim ljudima je on...
IZDVAJAMO

Rastom do stabilnosti - dostizanje političke i društvene stabilnosti u regionu Zapadnog Balkana putem omogućavanja viših stopa ekonomskog rasta

Reforme koje bi uvećale nivo ekonomskih sloboda u oblastima imovinskih prava i poslovne regulacije bi značajno uticale na povećanje stope ek...

Doing Business Report je godišnja publikacija koju kreira Svetska banka, kao alat za investitore i donosioce odluka. Poslovnim ljudima je ona jedno od alata na osnovu kojeg se odlučuju gde će i na koji način poslovati, dok izabranim političarima ukazuje na to kakav je regulatorni okvir u kome posluje privreda i da je on povoljan za njen razvoj ili ne, te ukoliko su neke reforme potrebne tačno identifikuje sektore u kojima su najpotrebniji. Ovaj izveštaj se proizvodi svake godine od 2005. godine, sa željom da unapredi poslovno okruženje u zemljama u kojima Svetska banka posluje, da bi to doprinelo povećanju ekonomskog rasta i razvoja tih privreda. Rezultati ovog indeksa se obično uzimaju kao najrelevantniji za poslovanje malih i srednjih preduzeća.

Srbija je oduvek bila rangirana pri polovini lestvice, sa tim da to istovremeno znači i na začelju država u Evropi ili u regionu, što odslikava loše poslovno okruženje u Srbiji.1

Rang Srbije Godina
92 2006
95 2007
86 2008
88 2009
90 2010
89 2011
92 2012
86 2013
93 2014
91 2015

U novom izveštaju za 2015. godinu, rang Srbije je pogoršan u sektorima Započinjanja posla, Registrovanja vlasništva i Dobijanja kredita, dok je ostao isti kod Građevinskih dozvola, Električne energije, Plaćanja poreza i Međunarodne trgovine. Rang je poboljšan kod Poštovanja ugovora i Rešavanja stečaja. Ali ne zahvaljujući unutrašnjim reformama, nego tome što je došlo do pogoršanja poslovnog ambijenta u ostalim zemljama. Na primer, ako se pogledaju parametri za kalkulaciju ranga Srbije u 2 segmenta gde je došlo do poboljšanja ranga, svi su oni ostali isti (broj procedura, vreme i trošak potrebni za njihovo ispunjavanje) ali je pogoršanje kod ostalih zemalja dovelo do toga da se rang Srbije u tim oblastima značajno unapredi. Dakle, nikakvog unapređenja poslovne regulacije i privrednog ambijenta nije bilo, nego je došlo čak i do značajnog pogoršanja u pojedinim segmentima, iako samo rangiranje govori drugačije.

  2014 2015
Doing Business Report Rang 93 91
 
Započinjanje posla 45 66
Broj procedura 6 6
Vreme (u danima) 11.5 12
Troškovi (% per capita prihoda) 7.2 6.8
Minimalni kapital (% per capita prihoda) 0 0
 
Građevinske dozvole 182 186
Broj procedura 18 16
Vreme (u danima) 269 264
 
Električna energija 85 84
Broj procedura 4 4
Vreme (u danima) 131 131
Troškovi (% per capita prihoda) 505.6 454.9
 
Registrovanje vlasništva 44 72
Broj procedura 6 6
Vreme (u danima) 11 54
Troškovi (% per capita prihoda) 2.8 2.7
 
Dobijanje kredita 42 52
Jačina indeksa prava 7 5
Indeks dubine informacija o kreditu 5 7
Pokrivenost kreditnog biroa (% odraslih) 100 100
Pokrivenost kreditnog registra (% odraslih) 0 0
 
Plaćanje poreza 161 165
Plaćanje (broj tokom godine) 66 67
Vreme (broj časova godišnje) 279 279
Ukupna poreska stopa (% profita) 36.8 38.6
 
Međunarodna trgovina 98 96
Dokumenti za izvoz (broj) 6 6
Vreme za izvoz (dani) 12 12
Troškovi izvoza (USD po kontejneru) 1455 1635
Dokumenti za uvoz (broj) 7 7
Vreme za uzvoz (dani) 15 15
Troškovi uvoza (USD po kontejneru) 1760 1910
 
Poštovanje ugovora 116 96
Broj procedura 36 36
Vreme (u danima) 635 635
Trošak (% potraživanja) 34 34
 
Rešavanje stečaja 103 48
Vreme (u godinama) 2 2
Troškovi (% imovine) 20 20
Stopa naplate (centa na dolar) 29 29.2

Rezultati Srbije po parametrima i indikatorima za rangiranje na Doing Business Report za 2014. i 2015. godinu

Problem sa svakim rangiranjem je takav da je ono ne apsolutno nego pre svega relativno: ukoliko ima velikih pomaka ali se oni dešavaju kod svih zemalja u istom iznosu, to neće biti reflektovano u rangiranje, a sa druge strane, pad performansi ostalih zemalja može da poboljša skor neke druge zemlje, bez ikakvih pomaka u njenom regulatornom ambijentu. Zato je pored ranga u tabeli veoma vredna informacija i Distance To Frontier – podatak koji govori kolika je udaljenost neke države u pojedinom segmentu u odnosu na najbolje rangiranu zemlju. Tako se vidi mali napredak (ako se posmatarju nekorigovani podaci) ili značajan pad (ako se gledaju oni korigovani) Srbije na listi, ali je ukupan rezultat tek neznatno pogoršanje od 0,89 DTF poena manje u odnosu na prethodnu godinu (Srbija je zabeležila 62,57 bodova umesto 63,46).


  1. Svetska banka naknadno vrši reviziju rezultata iz Izveštaja na osnovu novih podataka koji nisu bili dostupni u trenutku kada je on pisan. Na osnovu tih revidiranih podataka, Srbija se u prošlogodišnjem DBR 2014 izveštaju kotira znatno više, na 77. mestu. Sa obzirom na to da se na osnovu tih korigovanih podataka onda ne pravi novo rangiranje, promena ranga u samo jednoj godini bi narušila tabelu. Najbolje rešenje da se napravi za svaku godinu novo rangiranje na osnovu tih korigovanih podataka, pa da se onda koriste ti rangovi. Nažalost, te kalkulacije nisu dostupne.